Visie op de keukenmarkt

De keuken is meer en meer hart van het huis van onze klanten en daarmee het startpunt van keuzes op het gebied van interieur. Mensen hebben steeds meer aandacht voor het eigen huis en hechten steeds meer belang aan een mooie inrichting. Door deze populariteit zullen keukenaankopen en de gemiddelde aanschafprijs van een keuken relatief blijven stijgen.

Wij zien om verschillende redenen ook meer vraag naar hulp bij de aanschaf van een keuken. Allereerst is een keuken een van de grootste aankopen die een consument doet in zijn leven, dus wil men een weloverwogen keuze maken. Door digitalisering zijn mensen beter geïnformeerd, terwijl ze tegelijkertijd weinig kaas hebben gegeten van de complexiteit en mogelijkheden van keukens vandaag de dag. Wij geloven dat consumenten eigenlijk een regisseur zoeken voor het hele proces, dus van oriëntatie en design van de keuken tot levering en montage ervan, een coach dus.

Wij geloven in ondernemerschap en vrijheid

Voor onze winkels werken we met verschillende ondernemingsvormen. Bottom line is dat we graag ondernemend gedrag faciliteren. We hebben in de winkels franchise ondernemers, ondernemers in een joint venture en ondernemende professionals die in dienst zijn bij ons. De grote gemene deler is hun ondernemende geest. Wij geloven dat zowel binnen onze eigen winkels als bij zelfstandigen, mensen de vrijheid moeten voelen om zelf de regie te nemen. Dat zorgt voor werkgeluk en tevreden klanten.

Jaap en Roel zagen kansen in de keukenmarkt met een meer toegankelijke klantbenadering, met eerlijk advies en transparante prijzen.

De broers Jaap en Roel Oostra

Jaap en Roel zijn opgegroeid in een Friese ondernemersfamilie. De achtergrond van vrijheid, zelfstandigheid en hard werken, vormde de basis voor hun eigen, gezamenlijke ondernemersreis. Jaap bracht met 8 jaar ervaring in de keukenbranche een vracht aan kennis mee. Roel studeerde Technische Bedrijfskunde in Enschede , maar vond uiteindelijk zijn draai niet in het grootbedrijf: hij had een enorme drive naar ondernemen.

Jaap en Roel zagen kansen in de keukenmarkt met een meer toegankelijke klantbenadering, met eerlijk advies en transparante prijzen. Een manier van werken die tot dan toe ongebruikelijk was binnen de branche. Ze besloten in dit gat te springen en brachten hun tienerdroom tot leven. Op 9 november 2001 openden zijn hun eerste keukenzaak.

In de loop der jaren ontwikkelden zij twee merken; I-KOOK met inmiddels 28 winkels en het jongere KeukenCoach (2020) met inmiddels 5 winkels, waarvan 3 franchise.

Lancering van de KeukenCoach formule

Gefundeerd op het grote I-KOOK succes, lanceerden de Oostra broers in 2020 de KeukenCoach formule met de eerste winkel in Amsterdam Villa ArenA. In 2021 is tevens de eerste franchise-winkel geopend in Amersfoort. KeukenCoach is een compleet nieuw concept, gericht op de klant die goed weet wat hij voor ogen heeft en geadviseerd wil worden door een expert met vergaande vakkennis, een klant die het ‘hart van het huis’ wil laten betoveren.

Het KeukenCoach concept brengt het topniveau aan dienstverlening naar het middensegment van de keukenmarkt. De perfecte keuken, zonder concessies en met steeds exclusieve aanbiedingen met A-merken.

Nu een basis in de grote steden is gelegd beogen de broers de komende jaren verder te groeien door franchisesamenwerkingen aan te gaan met lokale ondernemers. Dat kan in plaatsen als Heerhugowaard, Medemblik, Heerenveen, Middelburg, Veldhoven of Harderwijk. De vestigingen draaien om de persoonlijke relatie tussen klant en lokale ondernemer. Het ‘geweld en de drukte’ van meubelboulevards past daar niet altijd bij, leuke stand-alone locaties of gewoon in de winkelstraat is vaak passender om de connectie met de klanten te maken.

Volg Roel op LinkedIn

Roel Oostra

Motivator & Coach | Online Influence Institute | Founder I-KOOK & KeukenCoach | Change