Veel Nederlanders vinden een nieuwe keuken kopen niks aan

  • Bijna de helft van de Nederlanders is weleens weggelopen uit een keukenwinkel vanwege agressieve verkooppraktijken
  • Ruim 85% van de Nederlanders vertrouwt niet op de echtheid van een flinke korting bij de aanschaf van een keuken
  • Drie kwart wil een keuken kopen tegen een vaste prijs
  • Meer dan een derde vindt keukenverkopers een noodzakelijk kwaad
  • Zo’n 40% van de Nederlanders vindt het niet leuk om een keuken te kopen

 

Een keuken is, naast het kopen van een huis en een auto, een van de grootste aankopen in iemands leven. Dat zou een leuk moment moeten zijn, maar veel mensen zien er nog altijd tegenop. Bang dat ze een keuken opgedrongen krijgen, snel moeten beslissen over de aankoop ervan en er een oneerlijke prijs voor betalen. Uit recent onderzoek door Keukenspectrum Groep (I-KOOK en KeukenCoach) blijkt dat vier op de tien Nederlanders nog steeds geen plezier beleeft aan het kopen van een nieuwe keuken. De broers Oostra, eigenaren van KSG, zien het als hun opdracht om te knokken voor het imago van de branche en hangen juist de filosofie aan om keukenretail te benaderen als dienstverlening in plaats van verkoop van een aantal producten.

Vanzelfsprekend wil Keukenspectrum Groep keukens verkopen, maar het bedrijf doet niet aan pushverkoop. ‘Wij zijn geschrokken van het feit dat nog zo veel mensen in Nederland agressieve verkooppraktijken ervaren in onze branche en bijvoorbeeld sceptisch zijn over kortingen. Dat is echt een smet op ons mooie werk’, zo geeft Roel Oostra, mede-eigenaar van KSG aan. Het onderzoek van KSG geeft verder aan dat bijna de helft van de Nederlanders overtuigd is dat keukenverkopers handelen uit eigen belang. Ook dat aantal noemt de directeur van KSG zorgwekkend en zegt hierover: ‘Wij geloven dat iedere koper anders is en dus ook iedere keuken. Daarom focussen wij in het hele proces juist op persoonlijke interactie met de klant en zetten we ons vakmanschap volop in. Door echt met klanten mee te denken, lukt het ons, ondanks de roerige marktomstandigheden, om een enorme groei door te maken. Onze filosofie bewijst dat het dus anders kan.’

Vertrouwen in de keukenverkoper van groot belang
Wanneer mensen een keuken kopen, vinden ze kwaliteit, de prijs en het design belangrijker dan het merk en de energie efficiëntie van de keuken. En hoewel een derde van de Nederlanders een keukenverkoper overbodig vindt en prima zelf een keuken kan samenstellen, is voor de mensen die graag met een keukenverkoper werken, de klik het allerbelangrijkst. Dat is voor hen de basis van vertrouwen. Ook vinden ze het belangrijk dat keukenverkopers de juiste vragen stellen, goed luisteren, deskundig zijn en rekening houden met het beschikbare budget. Hoewel nazorg regelmatig als onvoldoende wordt gewaardeerd, scoort de uiteindelijke plaatsing van de keuken voor de meeste Nederlanders een voldoende. Oostra geeft aan: ‘Ons succes ligt in de aandacht die onze vakmensen hebben voor het héle proces, dus van de online oriëntatie voor een keuken tot de plaatsing ervan bij de mensen thuis en de nazorg.

Verbeteren imago keukenbranche vergt een lange adem
In 2020 deed de Consumentenbond ook al onderzoek onder consumenten naar hun ervaring bij de zoektocht naar een nieuwe keuken. Roel Oostra: ‘We houden graag een vinger aan de pols, daarom hebben we dit jaar ook zelf opnieuw een onderzoek uitgezet onder consumenten. Uit de resultaten blijkt dat er nog een lange weg te gaan is om het imago van de keukenbranche te verbeteren. Hoewel ik ervan  overtuigd  ben dat de overgrote meerderheid van de keukenbranche hart voor haar klanten heeft, zie ik het als een persoonlijke uitdaging om het imago van dit mooie vak te verbeteren en samen met onze vakmensen elke dag te handelen vanuit het principe: Vakkundige, eerlijke dienstverlening tijdens het gehele  proces.