Met veel respect en plezier schoof ik aan bij Walter Peteri, een van de broers die de succesvolle business achter Quooker leiden; nieuwsgierig naar hun krachtenspel.

Niet lullen maar poetsen en handen uit de mouwen…..die Rotterdamse mentaliteit herken ik en zie ik overduidelijk terug bij Quooker. Onder de rook van Rotterdam, in Ridderkerk heeft de familie Peteri de afgelopen 50 jaar een mega bedrijf gebouwd. 5 op de 10 nieuwe keukens in Nederland heeft inmiddels een kokend waterkraan. Ook in bestaande keukens worden ze massaal geplaatst. De meesten zijn van Quooker, verreweg de meesten. Walter en ik houden het maar op 80 %, voor wat het waard is. Quooker domineert in ieder geval, groeit exponentieel en levert de kranen inmiddels in 14 landen. De poort naar de Oriënt (Hong Kong) is inmiddels ook open. Ongelofelijk! 

Walter, vertel eens over de andere kant van ondernemen, wanneer je nog niet weet of het een succesverhaal gaat worden.

Walter: ‘Volhouden zit in ons bloed. Je moet doorzettingsvermogen hebben om in eerste instantie verlies te dragen. Toen ik in 1993 mee ging doen in de zaak waar mijn vader Han en mijn broer Niels al een aantal jaren aan het experimenteren waren in de kelder, hadden we iets verkoopbaars. Ik ging ermee naar klanten en legde met een reservoir met kokend water (thuis al warm gemaakt), een kraan en een Gardena-koppeling, heel provisorisch de werking van onze Quooker uit. Ik stelde me daarmee best kwetsbaar op en veel handelaren waren sceptisch en conservatief. Dat maakte me niet uit. Ik geloofde in onze kraan en had de mentaliteit ‘take it or leave it’. Veel mensen waren ook getriggerd en gingen de Quooker wel direct verkopen. Toen verkochten we ongeveer 1 Quooker per 1 tot 2 dagen, nu verkopen we er 1 per minuut. Op een dag ben je dus een echt bedrijf en zijn we veel groter dan mensen denken dat we zijn.’

Dat gevoel van kwetsbaarheid ken ik heel goed van mijn eerste periode in Hattem toen ik net de sprong had gemaakt om te gaan ondernemen. Ik werd een soort van vastberaden door de belerende, wat arrogante opstelling van sommige leveranciers die me soms het gevoel konden geven dat ik een winkelmannetje was.

“Ik stelde me daarmee best kwetsbaar op en veel handelaren waren sceptisch en conservatief.”

Mijn broer en ik begonnen 20 jaar geleden Keukenspectrum Groep als twee zonen uit een Friese ondernemersfamilie met een achtergrond van vrijheid, zelfstandigheid en hard werken. Jaap en ik verschillen heel erg van elkaar, maar delen wel dezelfde waarden. Als je even schuurt met elkaar, vind je elkaar snel weer, dat is mijn ervaring. Hoe is dat bij jou en Niels?

‘Het is net een huwelijk. Als je gemeenschappelijke normen en waarden hebt, kom je een heel eind. En die hebben Niels en ik. Daardoor zijn we het bijvoorbeeld over grote kwesties zelden oneens. Verder verschillen we, behalve onze stem, volledig. Niels is de techneut, ik de commerciële man. Deze taken houden we strikt gescheiden. Doe je dat niet, dan gaat het in no time verkeerd. We hebben als bedrijf ook altijd onze eigen koers gevaren en hebben onze eerste 200-300 werknemers zelf aangenomen. Hierdoor hebben we een goede basis kunnen leggen voor onze cultuur. Doordat we een familiebedrijf zijn, maakt dat we deze normen en waarden kunnen behouden. Dat vinden we heel belangrijk, op het menselijke vlak houdt het bijvoorbeeld in dat je elkaar niet pest of uitsluit. Verder zijn we origineel, onafhankelijk, verantwoordelijk en vastberaden. We kijken niet naar anderen. We willen graag zo blijven. Natuurlijk zijn we als groeiend maakbedrijf interessant voor private equity, maar daar willen we niet aan’, aldus Walter.

Wat leuk dat je dat noemt Walter, dat je elkaar niet pest of uitsluit. Jaap en ik zeggen vaak dat iedereen op elkaar moet passen; dat is ongeveer hetzelfde denk ik.

Plotseling vraagt Walter me: ‘waarom hebben we dit gesprek eigenlijk?’

Goede vraag, haha … om langszij te komen bij mensen met gewicht binnen en buiten de keukenbranche schep ik een gelegenheid om te vertellen over ons mooie vak en daarmee iets goeds te doen. Ik kan accenten leggen op techniek en vakmanschap. Door iets over onze cultuur en werkwijze te vertellen verander ik misschien ook iets aan de reputatie van de hele branche. Wellicht leest een jonge MBO/HBO’er dit interview toevallig en denkt: misschien moet ik daar mijn vak van maken. Deze branche heeft betrokken ambitieuze mensen nodig.

Maar ik doe het ook omdat ik het gewoon leuk vind hoor!

“Jaap en ik zeggen vaak dat iedereen op elkaar moet passen.”

Inmiddels heeft de kraan een evolutie doorgemaakt, zijn er veel verschillende varianten en is je bedrijf gegroeid naar een onderneming van 650 mensen en verkoop je jaarlijks zo’n 300.000 kranen. Waar gaat dat naartoe?

Walter: ‘We gaan door! We willen zoveel mogelijk huishoudens op de wereld blij maken en het gemak laten ervaren van kokend, gekoeld en bruisend water direct uit de kraan. Met de Quooker bespaar je water en energie en met de Cube bespaar je plastic flessen en transportbewegingen. Realiseer je, buiten Nederland zijn we nog niet groot, er is nog de wereld te groeien.

Vorig jaar hebben we in de buurt, nog net in de gemeente Ridderkerk, bijna 10 hectare grond gekocht. In 2025 is van deze 10ha bijna 5ha bebouwd met een volledig duurzaam hoofdkantoor, R&D afdeling, fabriek en distributiecentrum. Dan zijn we wel tientallen miljoenen verder. Fijn ook voor de vele Ridderkerkers bij Quooker, dat we binnen de gemeentegrenzen kunnen blijven.’

Dat zijn geweldig stoere plannen van een inmiddels onmisbare en bevlogen leverancier in onze mooie branche. We sloten ons fijne gesprek af bij de maandelijkse vrijdagmiddagborrel van Walter en zijn collega’s op het terrein van Quooker in Ridderkerk. Mijn broer Jaap en vertrouweling Eelco sloten ook aan. Over drie jaar kom ik weer om het hoekje kijken als de familie Peteri haar deuren opent van haar nieuwe bedrijfscomplex, natuurlijk bij Rotterdam!  

Gepubliceerd op 13 september 2022

Door Roel Oostra